BIOMA is de ontwerp stijl en filosofie die wij volledig onderschrijven.....
BIOMA staat voor:
- Biophilic (de mens in haar natuurlijke habitat)
- Interactive (designed for a wifi connected world)
- Organic (verantwoord met onze planeet omgaan)
- Modern (hedendaags ontwerp, geen pastisch)
- Architecture
BIOMA is ons eigen acroniem en filosofie die wij toepassen om tot the Architecture of Happiness te komen. Het stelt de happiness van de mens centraal en die voelt zich als voormalig jager-verzamelaar zich nu eenmaal het beste thuis in de natuur. Wij willen de natuur meer naar binnen brengen (o.a. met green walls/ verticale tuinen) en de verbinding tussen binnen en buiten (de tuin) een centrale plaats in het ontwerp geven.
Daarnaast willen we de voordelen die het internet en mobiel werken biedt maximaal benutten. Organic betekend voor ons duurzaam, omdat ook onze kinderen en kleinkinderen een leefbare aarde van ons moeten mogen erven. Modern wil zeggen dat het hedendaags is, opdat dat de mensheid in elk tijdsvak zijn eigentijdse architectonische ontwerpkunst achter laat, zonder alleen van het verleden te kopieren, zonder vooruitgang.
De impact van ontwerpen in de tijd van mobiele telefonie, wifi, ipads en digital signage is waar het om draait vandaag de dag, om mee te kunnen in de snelle ontwikkelingen van dit digital tijdperk. Maar tegelijkertijd houden we rekening met de opwarming van de aarde en sustainability als onderdeel van uw verantwoord ondernemen.
Bovenstaand model gebruiken wij o.a. bij ons participatief ontwerp met klanten om tot de Architecture of Hapiness te komen. Het geeft een indicatie van alle factoren die bij een goed ontwerp van belang zijn en in harmonie moeten zijn. Ook geeft het aan dat de tijdsgeest van de architectuur een vaak vergeten dimensie is waar klant en architect voor dienen te waken.
Wij zijn een bureau met een filosofische aanpak. Wij weten dat het anders kan dan gebruikelijk in de architectenbranche. Wij voelen ons thuis op de rafelige, schurende snijvlakken van het functioneel (architectornisch) ontwerp, concept & branding en company culture. Dit is een overlappend gebied van Business model consultancy tot Interior design, wat wij samen met de klant in een multifunctioneel team uitwerken tot scherpe, kloppende concepten voor alle stakeholders.
Met research-based design komen wij via cooperative ontwerpprocessen tot een idee en concept dat veel breder is dan een fysiek ontwerp alleen. Werken aan een betere wereld voor de toekomst houdt voor ons in dat we het liefst werken met natuurlijke materialen en de eclogische/organische kant van de zaak altijd in ogenschouw hebben. Maar ontwerp & concepten hebben hun effect voor de mensen en de omgeving en dat moet in harmonie zijn; The Architecture of Hapiness.
Daarnaast willen we de voordelen die het internet en mobiel werken biedt maximaal benutten. Organic betekend voor ons duurzaam, omdat ook onze kinderen en kleinkinderen een leefbare aarde van ons moeten mogen erven. Modern wil zeggen dat het hedendaags is, opdat dat de mensheid in elk tijdsvak zijn eigentijdse architectonische ontwerpkunst achter laat, zonder alleen van het verleden te kopieren, zonder vooruitgang.
Architectuur in 2019:
De impact van ontwerpen in de tijd van mobiele telefonie, wifi, ipads en digital signage is waar het om draait vandaag de dag, om mee te kunnen in de snelle ontwikkelingen van dit digital tijdperk. Maar tegelijkertijd houden we rekening met de opwarming van de aarde en sustainability als onderdeel van uw verantwoord ondernemen.
Hoe ziet de toekomst eruit? Voor wonen en werken? In Nederland en in de rest van de wereld? De vraagstukken zijn: Robotisering, Digitalisering, Samen Leven=Samenleving?, Life-span….iedereen 100 jaar = inwoners naar 10 Miljard? Solar/Wind energie & meer lopen/fietsen? Meer entertainment & minder werken? Free food, water & energy for all?
Wij volgen in de voetstappen van de "Super Dutch architecten" maar zijn een nieuwe generatie die na de kredietcrisis de wereld anders bekijken en dus ons vak anders aanpakken….een aanpak die past bij NU, anno 2018. Deels pakken we terug op het idee van de "Bouwmeester" en deels beschouwen we ons vak in een veel bredere samenhang tot en met businessconsultancy aan toe.
Een voorbeeld van processverbetering is IKEA, die ook continue werkt aan het verbeteren van de bestaande processen en concepten in het voordeel van haar klanten. Wij doen datzelfde maar dan voor de architectuur. Het kan écht beter en goedkoper tegelijk. Wij geven veel meer waarde voor hetzelfde geld.
Omdat we weten dat specialisten uiteindelijk effectiever en efficiënter zijn beperken wij ons tot een paar segmenten. Wij doen dus geen: Overheidsgebouwen, Scholen, Fabriekshallen etc. etc. Laat staan: Bruggen, Wegen, Stadsontwikkeling, etc. etc.
Wij geloven niet in het proces waar een architect vragen stelt en inventariseert en vervolgens wat ideeën uitwerkt en vraagt of de klant hier iets in ziet. Alleen als de klant meehelpt om zelf te weten te komen wat de echte diepere wensen zijn en helpt in kaart te brengen wat de voorkeuren zijn kunnen wij veel sneller en beter tot een goed voorstel komen. Wij zetten de aspecten van het pand en de locatie samen met de voorkeuren van de klant centraal.
Ook staan wij o.a. achter The Architecture of Happiness van filosoof Alain de Botton. Eigenlijk raden we iedereen die iets gaat bouwen of verbouwen of herinrichten aan om dit boek en/of DVD te lezen/zien. In het kort zijn er 3 belangrijke lessen te leren:
Elk gebouw zal de mens overleven, de mens is dus altijd een tijdelijke bewoner. Die bewoner mag tijdelijk voor dat pand zorgen, of mede ontwerpen. Alle wensen tot aanpassingen of bouwwensen moeten in dat licht worden bezien. Wat zouden toekomstige gasten/medewerkers 50 jaar verder van mijn idee tot bouw of aanpassing vinden?
Iedere tijdsgeest heeft zijn eigen stijl. Niet voor niets bouwen wij nu geen middeleeuwse kastelen of plaggenhutten meer. “Pastisch” retro jaren-30 panden bouwen is volgens Alain de Botton een doodszonde. Wij zijn dat met hem eens. Het hoeft ook niet! Maar als je echt van de jaren-30 stijl houdt, koop dan een écht jaren-30 pand en dan helpen wij om die mooi te verbouwen met alle gemakken van deze tijd. We hebben een verantwoordelijkheid naar de generaties na ons, ook op gebied van architectuur.
Wonen is leven. Wonen is persoonlijkheid. (of dat nu een hotel, een kantoor of woonhuis of ander gebouw is) Als je de ruimte en levensritme’s goed indeelt/inricht/afstemt dan zal dat tot een gelukkiger leven leiden van de bewoners/gebruikers. Harmonie tussen buitenruimte, binnenruimtes en de mens, daar gaat het om. Dat is wat wij nastreven, dat jullie gasten en personeel gelukkig worden in jullie nieuwe hotel!
1. Omdat we weten dat specialisten uiteindelijk effectiever en efficiënter zijn beperken wij ons tot een paar segmenten: 1) Wonen, 2) Hotellerie, 3) Kantoren en 4) Zorg. Wij doen dus geen: Overheidsgebouwen, Scholen, Fabriekshallen etc. etc. Laat staan: Voetbalstadia, Bruggen, Wegen, Stadsontwikkeling, etc. etc.
2. Wij doen niet mee aan prijsvragen of andere zinloze tijdverslindende zaken zo weet je zeker dat we daar geen geld aan verspillen die we weer op jou moeten terugverdienen. Ook doen we niet mee aan aanbestedingen en dure overheids-tenders waar je hooguit een 20% kans hebt om de opdracht te krijgen. Want ook dat is een model van geldverspilling. De eerste anderhalf uur schetsen is bij ons op kantoor écht 100% gratis. Daarna gaat de meter voor een heel zacht prijsje lopen en uiteindelijk pas echt als je de opdracht ook werkelijk met ons afmaakt. Wij streven naar een ratio van zo dicht mogelijk bij 100% betaald werk, omdat dat in het voordeel is van onze klanten. Op die manier kunnen wij de kosten en dus ook de tarieven laag houden.
3. Daarom werken wij ook alleen voor private partijen die zelfstandig beslissingen kunnen maken en dus niet voor overheden die langzame en dure beslissingstrajecten hebben en toch daar niet de prijs voor wensen te betalen en daardoor de facto (bij reguliere architectenbureaus) die kosten op de private klanten afwentelen. Netto-netto betalen private klanten daardoor veel meer aan architectenkosten dan zou hoeven. Bij ons niet meer. Wees welkom, wij helpen u graag.
Concept ontwerp (in overleg)
Wij werken vanuit onze BIOMA filosofie (zie uitleg hierboven bij "onze filosofie"). Dat is op zich geen directe stijl, maar uiteindelijk zijn er natuurlijk wel wel bepaalde elementen die regelmatig terug komen, zoals de natuur naar binnen halen, door bijvoorbeeld green walls, en de verbinding met de tuin maken. Verder natuurlijk heeft ontwerpen met wifi in het achterhoofd ook zo zijn terugkerende effecten op het ontwerp, waaronder privé nissen en hoekjes, maar ook werkplekken die meer op een lobby/lounge lijken. Als wat u ziet op onze website u aanspreekt, neem dan contact met ons op....
Design en een mooi/cool/fijn ontwerp zijn belangrijk, maar veronderstellen dat het allemaal degelijk en dienstbaar is. Wij vinden ontwerp niet minder belangrijk dan anderen, maar wij weten dat de veronderstelling dat de onderliggende zaken goed voorelkaar zijn vaak bij andere partijen nog rammelen. Degelijke constructie en minimaliseren van verspilde ruimte zijn vereisten die wij automatisch meenemen in het ontwerp en niet van onszelf accepteren als “noodzakelijk kwaad” dat nu eenmaal niet zonder kan voor de schoonheid van het ontwerp. Wij weten; dat kan wel! Maar dat vergt net dat stapje extra inspanning en dat doen wij graag.
We nemen binnen 24 uur contact met je op!
We komen graag bij je langs, maar je bent ook van harte welkom in ons gezellige kantoor in Diemen...
De espresso staat klaar!
Maandag t/m Vrijdag 09.00 - 17.00
Afspraak - Mail ons!
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Copyright © 2020 Novo Kantoorinrichting - Novo Architectuur, onderdeel van Novo Nederland B.V.